Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo na konci prázdnin tabulku s novinkami pro nový školní rok. Vybrali jsme ty, které se týkaly mateřských a základních škol.
Statistiky počtu žáků (jedná se o odhady, přesná data budou až po vyhodnocení sběru dat k 30. 9. 2020).
Statistiky počtu žáků (jedná se o odhady, přesná data budou až po vyhodnocení sběru dat k 30. 9. 2020).
Základní školy
- Na základní školy bude docházet přibližně 961,2 tis. žáků (což je o 8,3 tis. více než v minulém školním roce), z toho 554,1 tis. na 1. stupeň a 407,1 tis. na 2. stupeň základních škol.
- Do 1. ročníků nastoupí 107,8 tis. nových žáků (asi o 1,2 tis. více než v minulém školním roce) a na víceletá gymnázia a konzervatoře odejde cca 9,0 % ze žáků 5. (resp. 7.) ročníků základních škol.
Pravidla pro používání mobilních telefonů ve škole
- Ve školním nebo vnitřním řádu školy bude možné omezit nebo zakázat používání mobilních telefonů nebo jiných elektronických zařízení ve školách a školských zařízeních.
Novela vyhlášky o předškolním vzdělávání
- Přistoupilo se ke zrušení ustanovení, které mělo podle dřívějšího plánu začít platit od 1. 9. 2020. Toto ustanovení stanovilo povinnost zaměstnat ve třídě mateřské školy, ve které se vzdělávají děti mladší 3 let, dalšího nepedagogického pracovníka – chůvu. Jelikož došlo zákonem ke zrušení povinnosti přijímat 2leté děti do mateřských škol, přistoupilo MŠMT i k této úpravě. Tam, kde přesto budou mít dvouleté děti v mateřských školách zapsané, mohou být chůvy nadále financovány z prostředků evropských fondů prostřednictvím tzv. šablon. Zachováno naopak zůstává, že se od 1. září za každé dítě mladší 3 let nejvyšší počet dětí ve třídě mateřské školy snižuje o 2 děti, nejvýše o 6 dětí. Třídy s nejmenšími dětmi proto budou méně početné.
Změny v oblasti financování školství
- S účinností od 1.10.2020 dochází k dílčím změnám v oblasti financování regionálního školství. Je zaveden nový institut tzv. ad hoc normativu (přidělení mimořádných finančních prostředků státního rozpočtu) v průběhu kalendářního roku, který MŠMT umožní přidělit veřejným školám a školským zařízením peníze na předem určený okruh výdajů a účel. V návaznosti na to se ruší rozvojové programy, které přinášely do škol a školských zařízení a krajských úřadů nadbytečnou administrativu. Dále se rozšiřuje možnost použít finanční prostředky na ostatní neinvestiční výdaje (tzv. ONIV) i na dopravu na školní akce. Konečně se vytváří legislativní opora pro možnost normovat doplňkové pedagogické pozice „na školu“, což do budoucna umožní přidělovat státní finanční prostředky např. na školní psychology či asistenty pedagoga stabilně a cíleně se zohledněním velikosti či struktury školy.
Další dílčí změny
- Přípravné třídy základních škol budou moci zřizovat i soukromí zřizovatelé.
- Zkrácené studium s výučním listem bude moci absolvovat i žák, který úspěšně dokončí 4. ročník maturitního oboru (dnes tak může učinit pouze, pokud má maturitu).
- Zřizuje se nový typ zařízení školního stravování „výdejna lesní mateřské školy“.